Werkplek voor marketeers

Adelaars visie met Google Analytics

28 May, 2017 in Marketing

Een oogje in het zeil houden is altijd belangrijk als je een conversie wil verbeteren. Er zijn veel factoren die een grote impact hebben met kleine veranderingen. Als je gaat kijken naar een scenario wil je de oorzaak weten. Dankzij Google Analystics krijg je niet alleen de oorzaak te weten, maar ook waarom het zich voordoet en misschien zelfs hoe je het kunt oplossen. Natuurlijk kan Google Analytics voor meerdere doeleinden worden gebruikt, maar één van de belangrijkste is toch wel inzicht hebben in de statistieken van je website.

Voorbeeld: Iemand leest een review over een tv. We weten dat hij op zoek is naar een tv omdat de persoon meerdere exemplaren heeft bezocht op onze website, maar toch koopt de persoon geen tv en even later is de persoon vertrokken van de website.

We hebben hier al een aantal gegevens beschikbaar die de persoon heeft achtergelaten. Zo weten we gemiddeld het aantal pagina's dat wordt bekeken en hoe lang mensen de pagina's en de website bezoeken. Hoewel deze gegevens vrij weinig zeggen kun je hier wel enkele conclusies uithalen. Als de gemiddelde tijd dat een pagina bekeken wordt minder dan een minuut duurt is wellicht de content niet interessant of is er juist te veel of te weinig content.

Met behulp van het bounce percentage kuan je het aantal mensen dat snel weer vertrekt van de website in kaart brengen. Ook met deze gegevens kunnen we aantal conclusies trekken. Denk hiebij aan het grotere plaatje. Waarom vertrekken mensen snel van de website? Design, content of producten? Dit is uiterst belangrijk! Je wil natuurlijk dat mensen een goede digitale ervaring krijgen van het bedrijf of product.

Nu is het zo dat Google Analytics ons informatie geeft over het gedrag van personen op de website en laat het ons achter met een raadsel waaraan dat ligt. Een stukje innovatie is nooit verkeerd mits het met de juiste gegevens en gedachten wordt gedaan. Liever een visuele ervaring hoe gebruikers de website ervaren? Lees dan hier over Hotjar.

Maar Google Analytics kan ons ook wat kleine marketingtips influisteren. Zo kan je zien welke producten aanslaan en welke juist niet. Welke zoektermen gebruiken mensen als ze aan het shoppen zijn. Dit is natuurlijk handig als je wilt adverteren. De afweging tussen 'Led tv' of 'Ultra hd tv' wordt zo een stukje makkelijker voor je gemaakt.

Meer recent nieuws

Backend developer
17 Jun, 2017
Onderweg naar morgen: Backend Developer
Lees Meer
Werkplek voor marketeers
28 May, 2017
Adelaars visie met Google Analytics
Lees Meer